Annonse

17 topper i Oslo over 500 meter på sommeren – de 3 første – 2021

I Oslo er det 17 topper over 500 meter med en primærfaktor på 50. Alle ligger i Nordmarka. Vi har en plan om å bestige alle i løpet av sommersesongen 2021 og 2022. På et senere tidspunkt er målet å ta alle 17 toppene i løpet av ett døgn. Det er et ambisiøst prosjekt, vi må derfor bestige alle toppene først for å finne gode og effektive rutevalg.

unnamed

En lørdag i begynnelsen av november 2021 startet prosjektet. Liste over topper i Oslo over 500 meter med primærfaktor på minst 50 meter, se her: https://no.wikipedia.org/wiki/Fjell_i_Oslo

Vi delte toppene inn i Nordmarka nord, vest, sør og øst. Denne dagen hadde valgt ut de 3 toppene som ligger øst i Nordmarka som en start på prosjektet. Toppene er Glotjernskollen 525, Mellomkollen 537 og Gaupekollen 524. Mellomkollen og Gaupekollen samt Midtkollen som ligger mellom Mellomkollen og Gaupekollen utgjør Maridalsalpene og er flotte topper å bestige, med herlig utsikt, og vakker natur. Les mer om maridalsalpene her. https://ut.no/turforslag/118724/maridalsalpene og her https://turjenter.no/maridalsalpene-pa-sommeren/

Vi valgte følgende rekkefølge på turen: Glotjernskollen, Mellomkollen og Gaupekollen.

IMG 5448

Topp 1 av 17 topper – Glotjernskollen

Vi kjørte til Hammeren og parkerte der. Vi syklet på skogsbilveien langs Skjersjøelva opp til Skjersjødammen og videre langs Skjersjøen.

I veiskille rett etter Smiumyra tok vi til høyre, fremdeles på skogsbilvei, passerte Rypetjern, Rottungen, Gåslungen, Liggeren og til krysset nord for Tømte. I dette krysset kan man enten ta sørover mot Tømte eller nordover mot Glotjernskollen. Vi syklet nordover og parkerte rett sør for Manntjern, skiftet sko og satte kursen til fots nordover mot Glotjernskollen.

IMG 5450

Det er ingen stier fra utgangspunktet og til toppen. Vi studerte derfor kartet godt før vi startet for å finne den enkleste veien opp, samt å unngå de mange myrene på vei opp. Turen opp er i overkant av 100 høydemetre. Vi nådde toppen etter 2 timer etter startpunktet på Hammeren.

IMG 4726

Glotjernskollen har en høyde på 525 meter over havet og er det tiende høyeste fjellet i Oslo av fjellene med primærfaktor på minst 50 meter. Toppen er egentlig ikke en topp med spektakulær utsikt men ett høydedrag mitt inne i skogen, med begrenset utsikt. Utsikten er best noe nordvest for toppen. Toppen er markert med en liten varde med 4-5 steiner og ikke så lett å finne hvis man ikke bruker Ut.no eller tilsvarende.

Etter en kort rast, satte vi kursen ned til syklene igjen. På vei ned til veien kom vi over et herlig område med traktkantareller. Selv om vi hadde dårlig tid, måtte vi få dette med oss. Etter 20 minutter var posen full og vi var lykkelige eiere av 3 liter med ferske, deilige traktkantareller.

sopp2

Topp 2 av 17 topper – Gaupekollen

Nede på veien syklet vi sørover, samme vei som vi kom. Ved veikrysset syklet vi i retning Tømte gård, vi parkerte syklene på Tømte Gård og fulgte skilting videre til fots til Mellomkollen 1,5 km fra veien.

Vi passerte Mellomkollen etter ca. 4 timer fra Hammeren. Toppunktet er kun markert med en jernpinne ned i fjellet og ligger midt på stien. Det er vanskelig å oppdage hvis man ikke vet at dette er toppunktet. Vi oppdaget ikke toppunktet og gikk forbi. Etter 5 minutter videre på stien kom vi til et utsiktspunkt som byr på flott utsikt mot Maridalsvannet og sjøen. Utsiktspunktet er en fortopp til Mellomkollen.

Vi bestemte oss for å fortsette videre til Gaupekollen og ta toppen på Mellomkollen på vei tilbake.

Vi passerte utsiktpunktet og gikk bratt nedover på sti mot Gaupekollen. Vi beveget oss nå inn i et vakkert og spennende område. På Ut.no er det ingen stier som var markert, men området består av svært mange stier. Utfordringen er at det ikke er noe merking, så det er lett å gå feil, noe vi også gjorde. Plutselig var vi på Midtkollen som også er en del av Maridalsalpene.

Vi snudde, fant riktig sti og etter 4,5 timer fra start på Hammeren nådde vi Gaupekollen. Dette er heller ikke en topp med utsikt. Toppen er markert med 4-5 steiner og det går sti helt opp.

Gaupekollen har en høyde på 524 meter over havet og er det 11. høyeste fjellet i Oslo av fjellene med primærfaktor på minst 50 meter. Fjellet ligger i Mellomkollen naturreservat, rett nord for Maridalen landskapsvernområde. Området har fått tilnavnet Maridalsalpene etter de markerte landformene.

Detter satt vi kursen på sti tilbake samme vei som vi kom. Maridalsalpene er kjent for å være kupert og vakker. En tur er absolutt å anbefale.

Topp 3 av 17 topper – Mellomkollen

Vi passerte fortoppen til Mellomkollen og fant Toppunktet på Mellomkollen på stien tilbake til Tømte. Mellomkollen har en høyde på 537 meter over havet og er det sjette høyeste fjellet i Oslo av fjellene med primærfaktor på minst 50 meter.

IMG 4750

Vi kom ned til syklene etter 5 timer på tur, og var tilbake ved utgangspunktet på Hammeren etter ca. 5,5 timer, med 2400 høydemetre i beina og 37 km fra vi startet.

Vi sikter oss inn på toppene i vest eller syd i løpet av 2021. To be continued……………………….

Link til ruten på strava: 17 topper i Oslo over 500 meter, de tre første | Hike | Strava