Annonse

7 søstre på en dag – 2011

Dette var en tur vi hadde planlagt lenge. 7 søstre ved Sandnessjøen har ligget der altfor lenge uten å fått besøk av Mathis og Ole. Helgen 3-5 september var planen å bestige alle 7 søstrene på en dag. En tur som var planlagt til 12-15 timer hvis beina og været holdt. Det la an til en skikkelig pansertur.

innflyvning 7 sc3b8stre

Fra toppene får en forståelse for hvorfor området betegnes som “De tusen øyers rike”, utsikten er formidabel. Mathis reiste opp på torsdagen for å sjekke ut Napoli Motell og Pizza. Som den ivrige sportsfisker han er, måtte han også sjekke ut fiskemulighetene i nærheten.

7 sc3b8stre fra havet

Ole reiste tidlig fredag og ankom Sandnessjøen kl. 14.00, og var på Napoli ca. 15.00. Motellet kan anbefales, rimelig overnatting, og god mat med biffsnadder øverst på menyen. Mathis hadde ordnet med provianteringen som bestod av ymse mat- og drikkevarer.

proviant

Fredagen ble brukt til å sjekke ut byen, og vi endte opp på Motellet og så Norge gruse Island 1-0. Stupte i seng ved 22-tiden med vissheten om at vekkerklokka ville gi lyd fra seg kl. 05.00. Les mer om 7 søstre her: https://ut.no/turforslag/1111929/de-syv-sstre

7 søstre på en dag

Taxi var ordnet og vi var i gang 05.30. 06.00 stod vi på parkeringsplassen ved Vangsgården klar med sekken på ryggen og med kurs fremover. Vi skulle gå 7 søstre fra syd til nord.
kl 06 00 om morningen

Taxi-lars pekte i retningen vi skulle gå, og vi la i vei. Etter 30 minutter skjønte vi at noe var alvorlig galt, reorganiserte oss og innså at vi hadde gått helt feil. Vi snudde og gikk tilbake til parkeringen.

Var der 06.45 og startet turen oppover. Ved parkeringen traff vi 3 jenter som var i praksis i Sandnessjøen samt typen til en av jentene. Spreke jenter som vi skulle treffe flere ganger i løpet av turen.

breitinden

Vi la i vei i godt tempo oppover. Turen opp (800 høydemetre) var beregnet til 2 timer og kl. 08.45 stod vi på toppen, med en spektakulær 360 graders utsikt over store deler av Nordland. Vakkert. Været var supert. Skyfri himmel og relativt varmt. Blåste derimot heftig. 6-8 sekundmeter og på toppen var det relativt friskt..

Vi tok en rask stopp på toppen, skrev oss inn i boken (du får diplom hvis du skriver deg inn på alle 7 toppene).

Deretter satte vi kursen mot Kvasstiden, topp nr. 2. Relativt bratt nedstigning fra Breitinden til Helknavatnet på 506 meter, (ca. 400 høydemetre) la igjen sekken og la i vei opp til Kvasstinden, ca. 500 høydemetre opp.

Kom på toppen klokken 11.17, litt bak skjema, raskt pause før vi satte kursen ned igjen. På toppen, igjen super utsikt mot tvillingene og resten av toppene.

Kom ned igjen til Helknavatnet, spiste litt og la i vei mot nordre tvillingen. Lang tur, mye på svaberg. Opp ca. 500 høydemetre. Traff Nils og Sten på veien opp. Etter en kort rådslagning bestemte Mathis bestemte meg for å gå i sitt eget tempo.

Ole fortsatte sammen med Nils og Sten. La igjen sekken ved foten av fjellet. Kom på nordre Tvillingen (980moh) 14.45, 3,5 timer etter vi stod på Kvasstinden. Tapte mye tid mellom topp 2 og 3. Noe alvorlig måtte gjøres hvis vi skulle rekke det i løpet av dagen. Sola gikk ned kl. 20.32 og det var meldt regn fra kl. 17.30 så her var det bare å gi gass.  Igjen en spektakulær utsikt over toppene, havet, øyene og Sandnessjøen.

Gikk ned 200 høydemetre fra Nordre Tvillingen og over ryggen mot søndre tvillingen. Opp 200 høydemetre til Søndre Tvillingen (945moh) hvor vi var på toppen kl. 15.06.

utsikt fra kvasstinden

Neste topp var Skjerdingen (1037moh). Begynte å kjenne det i beina, spesielt ned fra Søndre Tvillingen. Gikk 200 høydemetre ned for deretter 300 opp. Kom opp på toppen 16.10, ganske så tom, fikk fylt opp kroppen med real turmat og en liter med vann og vips så var alt mye lettere. Været begynte å bli dårligere. Skyer seg innover fra havet, og det ble kaldere.

utsikt fra breitinden

Gikk ned 200 høydemetre og ned langs ryggen mot Gryfoten, den 6. søstra. Gikk opp 300 høydemetre og stod på toppen av Gryfoten (1019 moh) kl. 17.32. Fremdeles ikke noe regn, men så at uværet kom sigende innover mot søstrene.

Vi var lite keene på å gå på den siste toppen i regnvær så vi satte opp tempo for å komme raskest mulig til Botnkrona (1072moh). Botnkrona er den siste av søstrene når man går fra syd til nord. Toppen ansees for å være den vanskeligste og bratteste. Den er også den høyeste. Kom på toppen av Botnkrona 18.38, skjelven i beina og skikkelig sliten.

Skrev oss inn i boken, litt mat og litt vann og satte kursen nedover. Turen ned er på 1000 høydemetre og etter å ha vært på alle 7 toppene var bena ikke særlig medgjørlig. Jeg hadde hørt at nedfarten var lang, men den ble en prøvelse på tålmodighet og ren smerte. Bena var stive og knærne var ubrukelige.

Det begynte å regne ca. 19.00 på vei ned fra fjellet. Plasket ned i 2 timer, ble glatt, sleipt og tungt å gå. Sten og Nils dro avgårde. Jeg ble hengende etter med knær som ikke var bøybare. Turen ned tok 2,5 timer, sola gikk ned kl. 20.30 og kl. 21.15, ankom jeg kraftstasjonen i stupende mørke. Siste par timene gikk jeg sammen med jenten vi traff på vei opp på første topp. Imponerende driv i de jentene.

turoversikt

Mathis hadde gått en annen tur, vært innom 5 av toppen og kom ned til veien like før meg. Fikk fatt i en taxi, og etter 10 minutter ved kraftstasjon ble jeg hentet. Deretter bar det rett til Napoli, kroppen virket ikke lengre og var gjennomvåt, knærne var ubrukelige, og lårene var som tømmerstokker, MEN en fantastisk flott tur som kan anbefales. Vi var utrolig heldig med været, med en spektakulær utsikt over store deler av Nordland.

Oppsummering

Opp kl. 05.00. Startet å gå 06.45. 3200 høydemetre. 3,1 mil. Nede kl. 21.15. 14,5 timer i høyt tempo.
Start 06.45.
Botnkrona 18.38
Kraftstasjonen 21.15

fisketur pc3a5 sc3b8ndag i leid bc3a5t

Søndag fikk vi kontakt med en lokal kar som hadde båt. Fikk en fantastisk fisketur ute i havgapet. 25 fisk av ulike størrelser og typer var resultatet. Gøy å fiske, når fisken nesten hopper om bord i båten for å bite på kroken.

dagens fangst

Fisken ble sløyet, lagt i fryseren på Napoli og fraktet tilbake til Oslo. Snart er det fiskemiddag med egenfisk fisk fra Sandnessjøen. Gleder meg!

Les om andre turer her: https://www.maso.no/2021-finnmarksvidda-pa-tvers-alta-til-karasjok/

7 sc3b8stre fra havet1 1

One thought on “7 søstre på en dag – 2011

1. Hei….flott tur skildring…kjente oss igjen..Vi var 4 jenter som gikk turen i slutten av juni…fantastisk , hard og spennende tur