Annonse

Besseggen 5-7. august 2011

Etter supersuksess med Maren og min sin tur i Nepal i påsken 2011, bestemte vi oss for at vi også måtte prøve ut de norske fjell. I og med at vi bare hadde en helg til rådighet, ble turen over Besseggen til Memurubu og videre over Bukkelægeret  til Gjendebu valgt som tur.
gjende mot gjendesheim forside 1
Vi ankom Gjendesheim sent på fredag kveld. Vi hadde ikke bestilt overnatting, så vi endte på madrass i peisestua. DNT er en fantastisk organisasjon. Det er ALLTID plass uansett hvor mye mennesker det er på hyttene.

Turen over Besseggen er en av – for ikke å si den aller mest kjente av alle fotturer i Jotunheimen.

Les mer om Besseggen er: https://ut.no/turforslag/114842/over-besseggen

Over Besseggen

Om morningen tok vi det relativt med ro, og begynte å gå ca kl. 08.30.
morgentrc3b8tt
Maren hadde ikke fått maks ut av natten, så hun var relativt trøtt, men hentet seg fint inn igjen.
morgenblid
De fleste var dagsturister og hadde tatt båten inn til Memurubu kl. 08.00 for deretter å gå tilbake til Gjendesheim. Vi fikk derfor første del av turen nesten for oss selv.

pc3a5 vei opp fra gjendesheim

Mange velger å gå motsatt retning der de begynner turen fra Memurubu etter å ha tatt rutebåten fra Gjendesheim. Turen er beregnet av Den Norske Turistforening å ta 6 timer, men avhenger av tempo, form og hvor god tid man har.

pc3a5 vei opp fra gjendesheim 2

Vi hadde et fint driv oppover fra hytta. Vi var begge litt rustne i starten, men etter hvert som vi ble varme i kroppen og gamle ledd ble smurt, fikk vi opp tempo. Det var meldt dårlig vær på både denne og neste dag, men etter hvert som dagen gikk forsvant tåken tidvis og fra Veslfjell og over selve Eggen fikk vi et fantastisk skue over Gjende, Bessvatnet, eggen, bandet, Gjendebu, Gjendesheim og store deler av Jotunheimen.

knutshc3b8e 1
Vi var også skjønt enige om at fjell er vakre, og noen fjell er vakrere enn andre, og noen fjell er så vakre at man må gå opp på dem. De ligger der liksom og venter på deg, lokker deg med sine fine linjer og nydelige former og sier kom, kom.

knutshc3b8e 2
Et slikt fjell er Knutshøe. Det er ikke høyt, men fra Veslfjell er det rett og slett et fantastisk vakkert fjell som vi må opp på, en eller annen gang.
pc3a5 kanten av eggen 1 1

Fra eggen er det flott utsikt over Gjende og Bessvatnet. Noe av det karakteristiske ved utsikten er at Gjende ligger nesten 400 meter lavere enn Bessvatnet.

pc3a5 kanten av eggen 2

Mens Bessvatnet har en blåfarge som de fleste andre innsjøer, har Gjende en tydelig grønnfarge. Grønnfargen er et resultat av brevann som skyller leire ned i vannet.
maren pc3a5 eggen

Turen over Besseggen er en av de mest populære fjellturene i Norge. Omtrent 40 000 mennesker går denne turen hvert år. Den vanligste ruten over Besseggen starter på Gjendesheim, går opp til Veslfjellet (1743 moh.).
maren flyr

Deretter går ruten ned Besseggen, videre over det flatere partiet Bandet (1604 moh.), og ender til slutt på Memurubu, hvor en tar rutebåten tilbake til Gjendesheim.
maren pc3a5 stein

Vi brukte god tid over Eggen, ned på bandet og videre til Memurubu. Været ble bedre og bedre og vi hadde det ikke travelt med å komme frem.
pc3a5 bandet 1

Vi stoppet derfor flere ganger, spiste litt, så på utsikten, og nøt hvert sekund av fantastisk flotte fjell, solen og at vi fikk dette til sammen.

besseggen fra avstand

Vi ankom Memurubu ved 15-16 tiden. Solen stekte i ansiktet og vi la oss på plenen utenfor resepsjonen, og etter et par øl, kom søvnen og tok oss.
maren og memurubu

Utrolig deilig å ligge der i solen etter en lang dags marsj gjennom et fantastisk landskap. Vi følte oss som verdens heldigste.
i sola utenfor memurubu

Etter en kraftig middag, ble kvelden brukt til kortspill og hvile, før vi kom oss i seng ved 23.00 tiden. Da stengte alt i hytta og vips var det mørkt overalt og alle var i seng.

Dag 2:
Dagen etter våknet vi til anstendig tid. Været var ok, overskyet, litt tåke, men ikke regn. Vi kom oss ut, kroppen fungerte perfekt, krysset broen over elven som buldrer ved siden av hytta og la i vei oppover lia.

Turen fra Gjendesheim til Gjendebu er mye opp og ned, først opp til Vetlfjell på 1700 meter, deretter ned på bandet, opp igjen til ca 1700 meter og ned igjen til Memurubu som ligger nede ved vannet. Deretter opp på fjellet, ned bukkelægeret til Gjendebu. Totalt estimert ca. 3000 høydemetre på to dager. Bra det.

memurubu pc3a5 vei til gjendebu

Turen fra Memurubu til Gjendebu var nydelig. I løpet av denne turen traff vi kun 3-4 personer og vi hadde fjellet nesten for oss selv.

reinsdyr 1 1

Det gjorde også at vi kom over flere reinsdyrflokker som vi kom tett innpå, faktisk 10-20 meter unna stod de og så på oss, før de tuslet videre. Tydeligvis at de var vant til mennesker.

reisndyr 2 1

Etter 3-4 timer nådde vi toppen og stien begynte å gå nedover. Ole hadde gått den samme turen for 20 år siden, men ble overrasket over hvor bratt det var nedover Bukkelægeret.
reisdyr 3

Grunnen til at det heter Bukkelægeret er fordi her har det til alle tider gått en sti som reinsdyrene har benyttet. Og de er som kjent trent på bratte lier

Her gikk det nedover i tau, på rompa, baklengs, forlengs og med staver som støtte. Vi var utrolig glade for at det ikke regnet, da turen nedover var utfordrende nok, uten sleipe steiner og kun tidvis sleip gjørme i bratte lier. Vi nådde Gjende, relativt skjelven i beina, tok en pause ved vannet, før vi satte kursen mot Gjendebu helt innerst på Gjende.
innerst pc3a5 gjende

Gjendebu er DNT (Den Norske Turistforening) sin eldste hytte. Den ble vedtatt bygget i november 1868, bare 10 måneder etter at DNT ble stiftet. I 1871 stod den første hytta ferdig, den var på 45 kvm stor og gav plass til ca. 12 turister.
gjendebu

Senere har hytta blitt om- og påbygd en rekke ganger, slik at det i dag er en av DNT sine største hytter, med 119 sengeplasser. På det meste har det vært over 10.000 overnattingsgjester i løpet av en måneds vintersesong og 3 måneders sommersesong. Det er etablert en teltplass ved hytta, og utenom sesong kan selvbetjeningshytta brukes av DNT-medlemmer.
Gjendebu ligg idyllisk til lengst inne ved (vestenden) Gjende. ”Gjende” er avledet av ”gandr” som betyr stav. Vannet er 2 mil langt og formet litt som en bøyd stav.
ole pc3a5 gjendebu 1

Fra Gjendebu kan man også nå Norges 7. høyeste fjell Surtningssue, også kalt Surtningssui (2368) med dagstur fra hytta. Dette fjellet står høyt på listen over spennende topper.
maren pc3a5 gjendebu

Vi ankom Gjendebu 5 timer etter at vi gikk fra Memurubu. Båten gikk klokken 16.00, så vi hadde et par timer på Gjendebu og rakk både en dusj og en god lunch. Båtturen tilbake tok ca 1 time og kl. 18.00 satte vi oss i bilen med kurs hjemover.
En fantastisk nydelig og hyggelig helgetur med Maren. Jeg gjør det gjerne igjen.

For andre turer i Jotunheimen se: