Annonse

Dag 1 – Buenos Aires 17-19. mars

Endelig er vi i gang. Vi reiste fra Oslo fredag 16. mars på ettermiddagen. Foran oss lå nesten 24 timer på reise til Buenos Aires. I Buenos Aires har vi 48 timer før reisen går videre til Ushuaía hvor vi skal treffe Jose og få overlevert bilen.

Vi startet ut veldig bra med Lounge besøk på Gardermoen. Foran oss lå 5-6 uker på reise i Sør-Amerika. Vi var spente, utålmodige og gledet oss til ukene foran oss, og Buenos Aires var innen rekkevidde.

Fredag 17. mars – Gravlund og biff

Vi ankom Buenos Aires på fredag morgen klokken 08.00 lokal tid. Etter et par timer i kø for å komme ut av flyplassen, fikk vi tak i en taxi som hadde kurs mot Grand King Hotel. Prisen på 40USD var avtalt i forkant, Taxisjåføren var hyggelig, men når vi kom til hotellet, mente han at vi skulle betale 100 USD og få 60 USD igjen i Peso, lokal valuta. Da snudde stemningen seg, vi klasket 40 dollar i hånden hans og sa at det kom aldri til å skje, OK OK sa karen og vips var vi ute av taxien.

I Buenos Aires var det varmt med en svært høy luftfuktighet, og både kropp og sjel ble påvirket av varmen. Vi gledet oss til å komme på hotellet med aircondition og sval luft. Det var derfor en strek i regningen at Aircondition var ødelagt på hotellet og med estimert 30 grader døgnet rundt fikk vi litt panikk. Vi sjekket derfor andre hoteller, men på grunn av festival i byen var det ikke mulig å oppdrive et annet hotellrom. Det endte med at Grand King hotell ble vår bopel de neste 48 timer.

Neste oppgave på programmet var å skaffe Peso. Etter en årlig inflasjon på ca. 100% og prisen på kjøtt som har steget 20% i februar 2023, er utenlandsk, sikker valuta svært attraktiv. Kursen på gata er ca 50% høyere enn den offisielle kursen.

IMG 8218

Bybilde i Buenos Aires er preget av pengevekslere og Cambio, Cambio høres overalt. Med lomma full av spenn og sekken full av vannflasker, satte vi kursen mot gravstedet til Eva Peron (Recoleta Semetery). Vi valgte å gå, da vi måtte kjenne byen på pulsen. Kanskje litt pussig å starte reisen på en gravplass, men siden Ole Geir sin datter Caroline har hatt hovedrollen som Evita, var besøket obligatorisk.

Kvelden ble tilbrakt i bydelen Palermo, hvor vi hadde siktet oss inn på La Cabrera, en av byens beste biffrestauranter. Det var rett og slett digg.

IMG 8220

Kvelden ble tilbrakt rundt Plazza Serrano, hvor det var stinn brakke på torget. Vi sovnet mette og tilfredse og var skikkelig fornøyd med at turen hadde fått en bra start.

Lørdag 18. mars – Fotball og Tango

Vi startet tidlig med en tur til Boca. Dette er et område som ikke er trygt på ettermiddagen og kvelden, med mye ran og overfall, fikk vi høre.

IMG 8192

Det var derfor viktig å komme å gårde tidlig. Vi tok en Taxi til Boca Juniors hjemmebane. Her hadde spilte Maradona tidlig på 80-tallet. For Ole Geir med erfaring som fotballspiller på høyt nivå i Ullevål Hageby, med noen avanserte overstegsfinter, var det stort å kjenne nærheten til sin helt.

IMG 8188

For Ole Petter var det fint å få avklart at Boca junior er en fotballklubb og ikke en matrett.

IMG 8200

Etter en morsom fotballopplevelse gikk vi ned til Caminito som ligger i utkanten av Boca. Caminito er i hovedsak er en gate nede ved havnen, og som har blitt et fargerikt og populær området for innbyggere og turister.

IMG 8205

Her er det mye kunst og kultur og et spennende sted å tilbringe noen timer.

maradonna

Til lunsj traff vi Linda, en venn av Ole Petter, på Plaza Dorrego. Her tok en kaffe meg henne der. Veldig hyggelig å se Linda igjen etter mange år. Linda er fotograf og har en leilighet i San Telmo og inviterte oss hjem på lunsj. Linda har hatt leiligheten i ca. 20 år og kommer hit så ofte hun kan for å danse Tango og ta bilder. Stort var det når hun inviterte oss på Milonga Sans Souci som ligger sentralt i Buenos Aires.

På vei fra Linda snublet vi over en utekonsert i anledning St. Patricks day. Stor stemning og utrolig mye folk i gatene.

Etter en bedre middag (biff igjen selvfølgelig), ankom vi Milonga Sans Souci ved 22.00 tiden. Milonga er navnet på en dansetilstelning der man danse tango, og stedet var proppfullt av dansere. Damene på den ene siden og herrene på den andre.

Linda kunne fortelle at det ikke var mange andre ikke dansere i lokalet, men hun betrygget oss med at alle kunne se at vi ikke var dansere så sannsynlighet for å bli invitert ut på gulvet var lik 0. Og dessuten er det herrene som inviterer damene og alle kodene for det, kunne vi ingenting om.

Uansett stor stemning og veldig gøy å ha vært med på et slikt lokalt, genuint arrangement. Stor takk til Linda. Etter 3 timer takket vi av, med hodet full av nye opplevelser og magen full av lokalt øl.

Søndag 19. mars

Søndag var reisedag. Sjekket ut av hotellet på formiddagen. Flyet til Ushuaia gikk 15.30 lokal tid. Og fra 30 grader med skyfri himmel, ventet 5 grader og regn oss i Ushuaia.

98dec2d4 bb1c 43d9 ab43 37f1f2e7ce71 1

MEN der venter Jose og bilen på oss, så i morgen starter Eventyret med å kjøre Sør-Amerika på langs. We will keep you posted.

IMG 8143 1

Se også vår tur til Sør Afrika i 2010. Her: https://thefinalgoal.no/

Se også mer om turen til Sør Amerika her: https://www.maso.no/sor-amerika-pa-langs-lang-biltur-fra-sor-til-nord/