Annonse

Dag 15: Grensepassering Bolivia, griseflaks og høydesyke – 31. mars

Etter en natt på bensinstasjonen sammen med trailergutta, kjørte vi til Calama. Her plukket vi opp José og satte kursen mot grensen til Bolivia.

Fredag 31. mars. Grensepassering Bolivia

Vi stod opp tidlig og ristet av oss støvet fra natten på Copec stasjonen.

IMG 8789

Vi skulle møte José kl. 10.00 på flyplassen i Calama, et par timers kjøring fra bensinstasjonen. Det ble et hyggelig gjensyn.

IMG 8791

Vi satte kursen mot Bolivia, og på veien dit måtte vi over et pass på ca.4200 moh. Den bratte oppstigningen fra havnivået og opp til 4200 meter ga oss noen utfordringer. Mer om det senere.

IMG 8796

På veien opp til grensen reiste Andesfjellene seg foran oss. Vakre fjell med snø på toppen som strakte seg 5-6000 meter over havet. Det var et vakkert landskap rundt oss på alle kanter.

IMG 8799

Det gikk mye oppover og nedover, noe som gjorde at vi holdt lav snitthastighet. Veiene var til tider heller ikke på vår side.

Vi skulle passere grensen ved Ollague. Denne grenseovergangen er lite benyttet. Det er veldig få turister som krysser grensen her, og de som krysser er trailere.

8ad9c511 ef91 4b76 bb15 8f08337ab95d

José hadde tatt med en drone fra Santiago, og resultatet ble noen helt andre bilder en olèolè har presentert her tidligere. Vi gleder oss til dagene fremover med spektakulære bilder tatt med drone.

IMG 8803 1

De siste dagene har vært preget av mye kjøring, men de neste dagene skalerer vi opp eventyret. Mye gøy, interessant og spennende ligger foran oss resten av turen og spesielt de neste 10 dagene.

Grenseovergangen lå på ca. 3700 moh, og for å komme til grensen måtte vi over flere pass på over 4000 moh.

IMG 8808

Vi ankom den chilenske grensen ved 16.00 tiden. Jose har siden vi møtte han i Ushuaia vært usikker på grensepassering ut av Chile og inn i Bolivia og det samme med grensen til Peru. Det er en av grunnen til at han ble med oss på denne delen turen. Nettopp for å sikre at vi ikke ble stående midt i Andesfjellene og ikke fikk med oss bilen videre.

IMG 8830

Og det var nettopp dette problemet som oppstod. Det viste seg nemlig at for å få en Chilensk registrert bil ut av Chile og videre til Bolivia var det nødvendig å være Chilensk statsborger. Det vil si at hvis oleòlè hadde kommet hit alene som opprinnelig plan var, hadde vi ikke fått med oss bilen videre. Men i og med at José var med oss, og han er eier av bilen og er Chilensk statsborger, fikk vi bilen med oss.

At José var så forutseende og valgte å bli med oss på denne turen, kaller vi griseflaks. Det er bare å erkjenne at Jose er vår mann, 100%. Etter grensepassering ut av Chile stod den Bolivianske grensen for tur. Her var det ingen problemer, og med få mennesker som skulle over, gikk denne passering raskt.

Grensepassering Bolivia

En ny opptur for olèolè, og vi var utrolig fornøyde med at denne utfordringen ble løst til vår fordel. Det ble dessverre ingen feiring med kake på grensen, men det tar vi igjen senere.

Dessuten var det heller ikke kake som stod høyest på Ole Geir sin ønskeliste. Han hadde i løpet av dagen merket høyden og ble dårligere og dårligere utover dagen og kvelden, med hodepine og kvalme.

IMG 8804

Etter grensepasseringen var det igjen et par pass vi skulle over på over 4000 meter, noe som ikke var bra for hodet og magen til Johansen. Vi ankom Uyuni ca. kl. 19.00 og for første gang på 10 dager skulle vi flotte oss med hotellovernatting. Straks vi ankom hotellet suste Ole Geir inn på rommet og la seg under dyna. Da Ole Petter kom til rommet etter å ha parkert, hørte han noen voldsomme brøl fra rommet.

IMG 8838

Etter et opphold på badet, krøp Ole Geir tilbake i senga. Ole Petter og José tok en tur ut for å ta ut penger (Bolivar), spise middag og bestille tur til Salar de Uyuni dagen etter, som er verdens største saltørken. Vi hadde lest om at dette var et sted vi absolutt måtte besøke, og det var grunnen til at vi hadde valgt grenseovergangen som hadde ført oss til Uyuni.

Dagens kjøreresultat var 570 km med en snitthastighet på 62 km/t. Effektiv kjøretid var 9 timer.

IMG 8835

Planen for morgendagen er guidet tur til Salar de Uyuni, som vi gleder oss veldig til. Senere på dagen setter vi kursen videre nordover mot La Paz. Vi er spot on tidsplanen vår, kanskje en halv dag foran.

unnamed 1 1

Se også vår tur til Sør-Afrika i 2010. Her: https://thefinalgoal.no/

Se også mer om turen til Sør-Amerika her: https://www.maso.no/sor-amerika-pa-langs-lang-biltur-fra-sor-til-nord/

2 kommentarer til «Dag 15: Grensepassering Bolivia, griseflaks og høydesyke – 31. mars»

1. Ønsker Ole Geir god bedring ….. spent på fortsettelsen. Hilser god påske fra Hallingskarvet… Ober