Annonse

2021 – Finnmarksvidda på langs: Alta til Karasjok

Mars 2020, midt under Covid-epidemien, reiste Håvard og jeg for å gå Finnmarksvidda på langs. Påstanden var at dette måtte være et av de sikreste stedene i Norge for ikke å bli smittet, langt ut på vidda. Håvard, Milka og meg.

IMG 4092 edited 1

Finnmarksvidda på tvers

Normalt sett er Finnmarksvidda på langs en svært populær tur som mange går i løpet av vinteren. Men nå var vi midt under pandemien, og allerede på flyet så vi at det var lite folk. Det skulle vise seg at vi fikk vidda helt for oss selv.

IMG 2260 1 1 edited scaled

Skal man gå hele turen starter den i Alta og slutter i Karasjok. Denne turen er på ca. 120 km, med ca. 3 mil mellom hver hytte. De fleste velger en noe kortere versjon fra Øvre Stilla til Assebakti. En distanse på ca. 85 km. Denne turen valgte også vi. Se også https://www.maso.no/tur-til-fjells/

DAG 1: Oslo-Alta

Vi reiste med fly fra Oslo til Alta 17. mars 2020. Foran oss var 5 dager i Alta og på Finnmarksvidda.

Vi ankom Thon Hotel i Alta på ettermiddagen 17. mars og ble møtt av min datter Selma som var i ferd med å gjennomføre en 2 måneders Road Trip i Norge.

IMG 2414

På turen hadde hun med seg våre to hunder Milka (mor) og Shifer (datter). Selma hadde tidligere vært ett år på Alta Folkehøyskole. Der fikk hun ansvaret for Milka som ble med henne til Oslo etter endt opphold. Alta Folkehøyskolen var derfor et naturlig stopp på hennes tur.

IMG 2228 edited

På ettermiddagen reise vi ut til Sorrisniva ishotell. Normalt pleier det på denne tiden av året å være mange besøkende, men midt under Corona hadde vi hele hotellet for oss selv.

En fantastisk opplevelse. Ishotellet ligger ca. 20 minutter med bil fra Alta sentrum og er verdens nordligste ishotell. Hver vinter bygge de opp ishotellet i desember og hotellet er i drift frem til april. Da kommer varmen, hotellet smelter og i desember er det ny runde igjen.

Alt er bygget av is og snø, og jobben med å bygge hotellet tar ca. 5-6 uker. Hotellet er på ca 2500 kvm, har 30 rom og er utrolig rik på detaljer. Foruten soverom finner man is-bar, is-galleri, utrolig rikt utformet skulpturer og ett is-kapell hvor det nå er mulig å gifte seg.

Sorrisniva ishotell er noe av det flotteste og mest spektakulære vi her sett. Se mer informasjon om ishotellet her. https://youtu.be/Mj-LYvrrAAs

DAG 2. Alta – Mollisjok

IMG 4086 edited

Selma møtte oss utenfor hotellet tidlig på moringen og kjørte oss til Tutteberget som ligger i nordenden av Jotkajávri, noen kilometere sør for Øvre Stilla.

IMG 2253 edited

Her spente vi på oss skiene, tok med oss Milka, forlot Selma og satte kursen mot Jotka Fjellstue. Klokken var 09.00 og vi hadde hele dagen foran oss. Det var meldt bra vær med noe vind.

Finnmarksvidda på langs følger den gamle postruten mellom Alta og Karasjok, og ble opprettet som skysstasjoner for embetsverket når de skulle fra Alta til Karasjok.

IMG 2257

Hyttene, Jotka Fjellstue, Mollisjok fjellstue og Ravnastua fjellstue ligger med en avstand på ca 30 km mellom hyttene, så dagsturene gir seg litt selv. Ca 3 mil hver dag.

I og med at vi ikke startet fra Alta, var planen å overnatte første natt på Mollisjok fjellstue. Dag 1 ble derfor noe lengre enn de andre dagene. (Ca. 3,5 mil)

IMG 2254

Vi passerte Jotka etter ca en time. Jotka fjellstue er en av de siste sjekkpunktene på Finnmarksløpet. Fra Jotka fulgte vi deler av traseen til Finnmarksløpet. Terrenget er fint, og vi ser vidda ligge åpen og hvit foran oss.

Vi satte kursen mot Lesjarvri som er Finnmarks største, og Norges 15. største innsjø. Fra nord til sør er lengden på ca. 15 km.

Innsjøen ligger på 391 meter over havet, så det er ikke så høyt, men vidda er flat og vidda strekker seg så langt øye kan se.

Vi tok det relativt rolig over Lesjarvri med pauser underveis og ankom Mollisjok Fjellstue (380 moh) etter ca. 7 timer.

Mollisjok ligger vakkert til noen kilometere sør for utløpet av elva Mollesjohka, og her ble vi tatt godt imot av Margit, som er 5. generasjon på Mollisjok. Den gamle hytta ble brent av tyskerne under 2. verdenskrig.

IMG 4136 edited

Ny hytte ble bygget i 1947-48 og har siden blitt modernisert og utvidet. I dag er det et tun med flere hytter. Det er enkel standard på rommene, 4 mannsrom med vedfyring, og muligheter for matlaging. Rommene er ikke oppvarmet, så det å få fart i ovnen har høy prioritet ved ankomst.

IMG 2284 edited

Det er lov å ta med hund. Vanligvis er det stinn brakke på denne tiden av året, men denne natten var det kun 5 overnattingsgjester inkludert oss selv. Etter en herlig middag i hovedhuset, tørking av klær og litt juging, krøp vi til køys relativt tidlig.

IMG 4144 edited 1

DAG 3. Mollisjok – Ravnastua

IMG 2286 edited

Vi våknet opp til skikkelig vind og tåke. Dagens mål var Ravnastua, ca 25 km unna. Vi kledde oss godt, men kjente straks vi kom ut at vinden tok skikkelig..

IMG 2293 edited

Selv Milka som er født og oppvokst i en hundegård på Alta Folkeskole, satte halen mellom beina, krøp seg sammen og trivdes ikke.

IMG 4168 edited

Første dele av turen var det litt oppover og etter hvert ble vi mer og mer eksponert for vind.

Forholdene tilsa at vi ikke kunne ta så mye pauser, da vi var redd for at utstyret ble tatt av vinden. Vi holdt derfor fint driv oppover. Toppunktet ligger på ca. 500 moh. og Ravnastua er på drøye 300 moh..

Etter ca. 6 timer og 25 km ankom vi Ravnastua. Ravnastua ligger ca. 30 km fra Karasjok og er den siste hytta mellom Alta og Karasjok. Bosetning på Ravnastua strekker seg tilbake til midten av 1800-tallet.

IMG 4172 edited

Dagens driftere har vært der siden 1947, og som med Mollisjok ble også Ravnastua brent ned under krigen, men ble bygget opp igjen. Vi fikk møte Oskar som er dagens driver. En hyggelig kar, som hadde sin datter og barnebarn på besøk denne dagen.

ef822e98 f629 4ef4 9002 3478042ece9b
IMG 4186 1 edited

Ravnastua har sengeplasser til 30, men også her var det på grunn av Corona få mennesker, 7 personer inkludert oss. Dette gjorde at besøket ble mer intimt og hyggelig.

IMG 2343 edited

Utover kvelden løyet vinden og det ble klarvær og plutselig kom nordlyset frem. Utrolig spektakulært å se lyset danse over nattehimmelen.

DAG 4: Ravnastua – Assebakti

IMG 4196

Dette var sjarmøretappen. Ca. 15 km og mye nedover, spesielt det siste stykket ned til Assebakti og hovedveien. Det var meldt Ok vær og YR holdt det de lovet.

Det var en fin tur nedover fra vidda og ned Karasjokdalen til et landskap med mere fjellbjørk og mindre snø. På vei ned ble vi møtt av flere snøscootere som skulle innover vannene for å fiske.

Turen ned fra Ravnastua til Assebakti tok oss ca. 2 timer. Ett par steder på slutten er det relativt bratt og med en hund foran i full galopp endte turen ut i snøfonna ved et par anledninger.

Nede ved Assebakti kom Selma og hentet oss for å returnere tilbake til Alta. Det er også mulig å gå langs hovedveien inn til Karasjok.

IMG 2388 1

Dette er ca. 15 km, eller du kan haike, evt. få skyss med en av de mange snøskuteren som suser av gårde på eleven nedenfor. Vi er imponert over gjestfriheten både blant drivere av hyttene, men også de lokale vi traff, spesielt ned fra Ravnastua. Ellers var det ikke så mange vi traff oppe på vidda.

IMG 2399

Tilbake i Alta tok vi igjen inn på Thon hotell, spiste en bedre middag og besøkte Alta Folkehøyskole. På kvelden sa vi farvel til Selma som skulle sørover på sin Round Trip. Håvard og jeg vendte tilbake til hotellet.

IMG 2414 1 edited

På hotellet tok vi selvfølgelig smittevern på det største alvor, før søvnen tok oss.

Dag 5: Alta – Oslo

IMG 2415 edited

Dette var hjemreisedag. I løpet av natten hadde det snødd en del. Veiene var dekket av snø og skiføret så svært bra ut.

IMG 2416 edited

Vi tenkte at nå som vi har krysset Finnmarksvidda på ski, kan vi avslutte turen på ski til Flyplassen.

Flyplassen ligger ca. 7 km fra hotellet, og turen gikk i starten på små villaveier før vi kom oss inn på løypenettet. Da bar det strake veien til flyplassen.

Fakta om turen

9 hundre høydemetre

8 mil på ski

7 timer med null sikt.

6 såre tær

5 km/t i snitthastighet

4 hundre rein

3 dager på ski

2 personer

1 hund

0 Smitte

Turen kan gjennomføres på 4 dager, vi brukte 5. Da hadde vi god tid.

Turen krever litt organisering med kjøring til Øvre Stilla og henting i Assebakti, men det er løsbart.

Turen karakteriseres som middels og kan gjennomføres av de fleste som har erfaring med fjellski og litt lengre turer.