Annonse


Off road – Fire dager på sykkel i alpene 2019

Off road – Fire dager på sykkel i alpene 2019

Av gjesteskribent Anders Gjære:
Juli 2009: Off road. Hva gjør man om man har en uke til overs, er glad i å sykle og gjerne vil brenne 3-4000 ekstra kalorier per dag? En ukes sykkeltur i fantastiske omgivelser i Alpene er et godt alternativ, spesielt dersom du ikke har noe imot å sitte 7-8 timer på sykkelsetet daglig.

Seks mann la i juli turen til de franske ”Pre-Alps”, Vercors, et fjellområde som ligger vest for Grenoble. Fjellene er ikke spesielt høye, de høyeste rager 2.300 – 2.400 meter over havet, og området er fantastisk for offroadsykling, med et utall stier og veier egnet for dette. Området er ikke blant de mest trafikkerte områdene i alpene. Dette gjør at turen blir mer på premissene til lokalbefolkningen, noe som vi opplevde som positivt.

På vinterstid er området kjent for sine gode langrennsmuligheter, og det var her de nordiske konkurransene i 1968 ble gjennomført da Grenoble hadde OL. Nærmeste flyplasser er Lyon eller Grenoble. For mer info om området klikk her: http://en.wikipedia.org/wiki/Vercors

Turen vi gjennomførte var arrangert av Arcanson (www.Arcanson.com), som skreddersyr sykkelturer etter behov. Vi valgte en tur over fire dager, fra tirsdag til fredag, med vanskelighetsgrad 4 (av 5). Ved start får man utdelt detaljerte kart som dekker de fire etappene, i tillegg til at man kan laste ned rutene på GPS. Har du for eksempel en Garmin 705 går det bra å laste ned tilstekkelig antall punkter på rutene så du kan orientere etter denne, en stor fordel i forhold til å måtte ta frem kartet i hvert veikryss.

Arrangøren frakter bagasjen mellom overnattingstedene, slik at alt du sykler med er det du trenger for dagens etappe. Overnattingene variere fra refugè til hotell, dog ikke med altfor mange stjerner. Som vanlig i Frankrike er maten god, tre retters middag hver dag er inkludert, minus drikkevarene.

Les mer om andre sykkelritt i alpene her.

Dag 1: Mandag 12.juli – Off road

Alle seks var på plass i på ettermiddagen på Arcanson i Mèaudre hvor vi overmattet første natt. Gjennomgang av tirsdagens etappe og sjekk av utstyr, montering av sykkel etter transport og generell klargjøring for mange timer på setet.
Gjennom skogen
Underlaget varierte. Iløpet av turen syklet vi på alt fra asfalt, skogsbilveier, turstier, og krøttersti. Enkelte partier krevde bæring av sykkel, men de var ikke mange.

Dag 2. Tirsdag 13. juli

Etter en lett frokost startet vi syklingen kl. 09.00. Dagens etappe omfattet ca 50 km i terrenget, estimert til ca 5-6 timer på setet. Vi startet på ca. 1000 m, og syklet i alt 1.750 meter positive høydemetre. Gruppen erfarte raskt at med ulikt treningsgrunnlag var det hensiktsmessig å sykle i flere små puljer, men med venting klarte vi å holde oss samlet til litt over halvveis. Løypa var lagt slik opp at det heller ikke var noe problem å velge kortere eller enklere veier frem til første overnatting, dersom noen skulle ønske det.

Først overnatting lå på 1.460 meter. Den siste stigningen var på 400 høydemetre, men med rask servering ved fremkomst, dusj og tre retters middag var stemningen raskt gjennopprettet.

Vakkert



Dag 3. Onsdag 14. juli

14. juli er Frankrikes nasjonaldag, det forklarer muligens hvorfor vi følte oss noe ensomme midt i skogen. Det var ikke mange andre syklister å se. Etappen var ukens korteste, og vi var fremme ved ”sportshotellet” i Chapel de Vercor ved 16-tiden. Det føltes som vi var snytt for noen timer på setet, men etter hvert skulle det vise seg at det var greit med en kortere etappe onsdag, torsdagen ble lang!

Om Chapel de Vercors kan nevnes at Rafael Poirèes mor kom herfra (!). Denne informasjonen fikk vi av Rafaels barndomsvenn som vi traff. Stedet bar preg av at tiden hadde stått stille de siste 50 årene, og Rafael opplever nok mer action i Hålandsdalen på Vestlandet enn han gjorde her (og da tenker jeg ikke på kona Liv Grete).

kvalitet i bakgården



Trond fikk problemer med demperen. I en bakgård fant vi en sykkelreparatør som hadde verktøyet vi trengte. Han skulle ha EUR 5 for jobben!

Dag 4. Torsdag 15. juli

15. juli er Frankrikes nasjonale hangoverdag, m.a.o ikke mange ute i skogen i dag heller. Det viste seg etter hvert at vi hadde undervurdert denne etappen. Vi nådde ikke frem til planlagt lunsjsted i tide, og vi traff ikke Bjørn, som hadde valgt en litt kortere rute for dagen.

Etappen var svært kupert, og vi fikk ikke mye gratis fra underlaget heller, sti og traktorveg stort sett hele dagen. Litt trist var det også å gi fra seg mange gode høydemetre – overnattingen på hotell Beaurivage i Pont en Royans lå på 200 meter over havet.

Vi kan forsikre at en øl ved bassengkanten etter 8 timer på sykkel smaker bra, dog bør man forsøke ikke å kompensere hele dagens væsketap umiddelbart ved ankomst gjennom alkoholholdige drikkevarer. Høres kanskje selvsagt ut, men en arbeidsdag på sykkelsetet gjør noe med vurderingsevnen…

Pont en Royans er en middelalderby med trange gater og spektakulær arkitekur, vel verd et besøk uten sykkelbukse på.

Pont en Royans

Dag 5. Fredag 16. juli

Siste dagen skulle være den lengste og tøffeste, med 55 km sykling og 2600 stigningsmetre. Dagen begynte med lett regn, som etter hvert ble tungt regn. Etter lunsj bestemte vi oss for å korte ned ruten, og var fremme ved utgangspunktet i 17-tiden, gjennomvåte og kalde. Etter 3 dager med temperatur rundt 30 – 35 grader er det lett å glemme å legge varme klær og regntøy i sekken, selv om værmeldingen sier regn og temperaturfall. Du tror liksom ikke helt på det!

Overnattingssteder:

Man + Fredag http://www.arcanson.com/itineraire_vercors.html
Tirsdag            http://www.aubergedesallieres.com/auberge/auberge.php
Onsdag           http://www.hotel-des-sports.com/welcome.htm (no wifi)
Torsdag           http://www.beaurivage-hotel.com/

Hva koster turen

For ca NOK 5.000,- pr person fikk vi overantting 5 netter, treretters middag og frokost alle dager, samt transport av utstyr ved behov.
Utenom kom drikke og lunch

Dette bør være med i sekken

Camelback med vann
Sykkelflaske med energidrikkeSlange (m riktige dimensjoner og ventil) og bøtesaker m nytt lim
Multiverktøy
CO2 patroner
Pumpe
Energibars x 2 – 3
Vindjakke
Kjedelink
Eike m nippel x 2 (som passer hjulet ditt)
Gir wire (for bakgir)
Penger
Førstehjelpssaker
Solkrem
Kjedeolje

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *