Annonse

Dag 9 – Fra ødemarka til sivilisasjonen – Natur og smugling – 25. mars

Dag 9: Hovedmålet i dag, var å komme oss over grensen til Chile. Med utfordringen ved siste grensepassering friskt i minne, var dette noe vi grugledet oss til. Men dagen er lang og mye kan skje før det.

Lørdag 25. mars – Fra ødemarka til sivilisasjonen

Vi våknet opp ved 07.00 tiden i Gobernador Costa. Gradestokken viste 2 grader, og natten hadde vært kald. Vi fikk oss en dusj på benstasjonen, spiste frokost og kom av gårde ved 08.30 tiden. Målet med dagen vår å komme oss over til Chile. Vi er fremdeles i Argentina og holder god fart på pampasen.

Etter ett par timer nærmet vi oss El Bolson og her forandret landskapet seg voldsomt. Fra den flate Pampasen med lite vegetasjon så vi plutselig grønne frodige trær for første gang på 200 mil.

IMG 8530

Det var som å komme til en annen verden og minnet litt om når vi kjørte over grensen fra Sudan til Etiopia for 12 år siden. Se: https://thefinalgoal.no/15-mai-a-beautiful-day/ Flatt, øde med lite vegetasjon til vilt vakkert og frodig. Vi forsto at vi hadde forlatt Pampasen for godt, og var nå mer i sivilisasjonen.

Vi kjørte gjennom El Bolson og satte kursen mot San Carlos de Bariloche. Rett etter El Bolson var det bråstopp. Laaaaang kø.

sivilisasjonen

Vi fikk vite at en trailer hadde veltet dagen før og at politi og kommunen hadde forsøkt å få traileren av veien hele natten. Vi tenkte at dette ville ta tid, slo oss til rette utenfor bilen med stoler og musikk. Det tok ikke mer en 5 minutter før biler tutet, folk veivet og bilene foran oss begynte å kjøre. Vi kom oss raskt inn i bilen, startet opp og vips var vi i gang igjen. Noen hundre meter senere passerte vi den ødelagte traileren.

IMG 8535

Vi ankom San Carlos de Bariloche på ettermiddagen. Her hadde vi tenkt et lengre stopp nede ved havna, men Jose som tydeligvis følger oss på GPS-en, sendte melding til oss om at byen er beryktet for kriminalitet og bilturister som oss er et mål.

IMG 8545

Vi bestemte oss for å følge dette velmenende, tok en rask sving nedom byen for å veksle penger og forlot den like raskt som vi ankom.

IMG 8552

Neste tettsted var Villa La Angostura. Her var det utrolig vakkert. Vi bestemte oss for å ta en pause og tilbringe noen timer ved denne nydelige innsjøen.

IMG 8556 1

Faktisk har hele området nord for El Bolson vært utrolig vakkert, med mange innsjøer og høye fjell. Turens og årets første bad ble gjennomført. Noe kjølig men forfriskende godt.

IMG 8571 1

Vi ankom grensen (Paso Cardenal Antonio Samore) til Chile ved 20.00 tiden. Ut av Argentina gikk greit. Inn til Chile, trodde vi at vi hadde svart riktig på alle skjemaer.

IMG 8587

Det viste seg at tollerne var usikre på to karer fra Norge, og at ransaking av bilen var nødvendig. Dagens fangst for tollerne var 6 egg, to epler og en halvspist paprika.

IMG 8589

På grunn av beslaget måtte Ole Geir bli med inn igjen på grensekontoret, hvor en ny runde med papirer var nødvendig. Stemningen var god, men erfaringen er at vi må være mer skjerpa ved neste grensepassering for å unngå unødige problemer.

IMG 8592 1

Vi forlot grensen og satte kurs mot Entre Logos, en liten landsby 5 mil fra grensen. Vi ankom landsbyen sent på kvelden, og fant en restaurant som var åpen.

unnamed 3

Her spiste vi en middag, som dessverre var en nedtur i forhold til hva vi har spist tidligere på turen. Dårlig og dyrt er konklusjonen, men de hadde gratis WIFI og det veiet noe opp. Etter middagen var det kort vei til senga, da vi hadde parkert rett utenfor.

IMG 8593

Dagens kjørelengde var 64 mil og 9 timer effektiv kjøring med en snittkjørehastighet på 67 km/t. I morgen går turen videre nordover mot Santiago hvor vi skal være på mandag for å være ajour med reiserute og tidsplan. 100 mil gjenstår, men det er gode veier og vi er skikkelig i farta nå, så dette går bra.

Se også vår tur til Sør-Afrika i 2010. Her: https://thefinalgoal.no/

Se også mer om turen til Sør-Amerika her: https://www.maso.no/sor-amerika-pa-langs-lang-biltur-fra-sor-til-nord/