Annonse

Sykkeltur til Mørkgonga – 2021

Mørkgonga. 24. september var tiden inne for å sjekke ut Mørkgonga på Krokskogen. Mørkgonga er et «must see» sted i marka, vi hadde aldri vært der før, nå var tiden inne. Stedet er en perle og relativt lett tilgjengelig, avhengig av rutevalg.

Det er flere måter å komme til Mørkgonga. Enten med bil fra Oslo til Sundvollen. Deretter inn Åsaveien, og følg denne til du kommer til parkeringsplassen.

Mørkgonga

Stien opp er bratt, men ingen utsatte eller vanskelige partier. Vi valgte å sykle fra Lommedalen og gå det siste stykke opp og inn på platået.

Skjermbilde 2022 07 02 162444

På sykkel

Vi kjørte til Bye i Lommedalen og parkerte bilen der. Deretter Vi fulgte Byeveien til vi kom til krysset etter noen hundre metre. I krysset tok vi til venstre. Vi fulgte skogsbilveien innover og fikk etter hvert Lomma på vår venstre side. Vi fulgte Lomma, passerte avstikkeren til Greinehytta og fortsatte oppover.

I krysset ved Tverrelva sykle vi over Lomma. Her går veien rett sørover, vi fulgte den til neste kryss. Her møtte vi AT-veien og i krysset dro vi rett nordover. Vi hadde nå Vesle Lomma på vår høyre side og fulgte vien oppover langs Vesle Lomma til vi kom til Mattisplassdammen. Her syklet vi på vestsiden av vannet, og svingte av for en kort tur opp til Mattisplassen med gode minner fra studietiden på BI.

Tilbake til avkjøringen til Mattisplassen og videre på skogsbilvei oppover. I krysset der AT-veien møter Retthelleveien og Fjellseterveien holdt vi til høyre inn på Fjellseterveien. I neste kryss svingte vi skarpt rett vestover og fortsatte mot Fjellsetra. Deretter fulgte vi Fiskebekken oppover til Skardtjernet.

På beina

I nordenden av Skardtjernet parkerte vi syklene, skiftet til bedre fottøy og fortsatte videre til fots på merket sti til Mørkgonga. Vi nådde Skardtjernet etter 1 time og 20 minutter på sykkel og var på Mørkgonga etter ca. 2 timer fra vi startet fra Bye.

IMG 4396

Mørkgonga

Stedet byr på en spektakulær utsikt mot Steinsfjorden, Steinsletta og Norefjell. Stedet er en perle og vi ble fasinert av både utsikten og selve gjelet. Det er fint mulig å gå til mørkgonga med hund.

Mørkgonga historie: Naturreservat er et reservat i bratthenget langs Krokskogsplatået ned mot Steinsfjorden i Viken. Litt nord i reservatet, rett vest for Gyrihaugen, ligger selve Mørkgonga, et gjel, altså en markert sprekk i lavaplata som dekker Krokskogen. Reservatet på 1 564,9 daa. Kartverket benytter skrivemåten Mørkganga. Kilde Wikipedia

IMG 4387 1

Etter en kort rast, startet turen tilbake til Syklene. Vi var nede ved syklene igjen etter 2,5 timer fra start. Hjemturen er rask, da det stort sett er nedover.