Annonse

Dag 4 – On the road – Ushuaia to Punta Arenas 20. mars

Dag 4: Ushuaia to Punta Arenas. Etter 48 timer I Buenos Aires, gikk ferden videre til Ushuaia hvor vi skulle møte Jose som hadde kjørt bilen fra Santiago. Vi gledet oss voldsomt både til å komme på veien, men også etter en mer behagelig temperatur.

Mandag 20. mars – Ushuaia to Punta Arenas

I går ble vi møtt av Jose og bilen på flyplassen i Ushuaia. Vi har vært i kontakt med Jose siden 2019, da planen var å reise samme rute som nå. Avreise var planlagt til 20. mars 2020, men på grunn av nedstengning av Norge og verden for øvrig 12. mars, ble hele prosjektet utsatt på ubestemt tid. I 2022 ble prosjektet igjen oppfrisket med avreise 16. mars 2023, 3 år etter første forsøk.

Det var derfor utrolig supert å endelig treffe Jose på flyplassen. Etter en god natt søvn på hotellet, startet vi kjøringen fra hotellet i Ushuaia kl. 10.00. Dagens etappe var Punta Arena som ligger i Chile, ca 65 mil fra Ushuaia. Med i bilen var Jose som skulle fly hjem fra Punta Arena.

IMG 8334

Men først måtte vi veksle flere Argentinske Peso, og her kommer noen gode råd for andre som planlegger reise til Argentina. Det finnes to markeder for valuta. Det offisielle markedet og Blue. Den offisielle kursen i Argentina pt. er ca. 212 ARS (Argentinske peso) mot USD. Blue markedet gir deg ca 370 Pesos. Det vil at hvis du veksler 100 USD i banken eller betaler med kredittkort gir dette 21.200 Pesos. Har du vært på gata og vekslet 100 USD får du 37.000 Pesos. Altså 75% MER penger. Derfor, ha med så mye dollar som mulig når du reiser, bruk Blue og veksl til Pesos og du er good to Go. Det merkelig med det hele er at dette ikke er definert som black market, ei heller gråmarkedet, da både turister og innbygger bruker det. Kanskje det derfor heter Blue marked, som tross alt høres mer fargerikt ut enn svart og grå marked. Det andre tipset er å ta med seg store sedler. Du får bedre kurs for en 100USD enn 5USD seddel. Vi tenkte omvendt og hadde med oss mye 1 USD og 5 USD sedler, og fikk noe lavere kurs på grunn av dette.

I Buenos Aires var ikke det så stor forskjell i raten mellom store og små sedler, men i Ushuaia fikk vi virkelig erfare store forskjeller. På morgningen dro vi til det lokale vekslingskontoret. Med oss hadde vi små sedler, Noe overrasket ble vi da vi fikk beskjed om at vi kun fikk 250 Pesos pr. USD og ikke 370USD som vi fikk i Buenos Aires. Hadde vi derimot hatt 100USD sedler ville kursen vært 350 Pesos. Utrolig merkelig system, men nå er vi heldigvis stinn av Argentiske Pesos. Det vil komme godt med da vi den neste uken vil vi reise flere ganger mellom Chile og Argentina.

IMG 8337

Etter 4-5 timer på veien kom vi til den Chilenske grensen ved San Sebastian. Med erfaring fra Afrikanske land friskt i hode med opptil 8 timer på ulike grenser, gikk dette utrolig smertefritt.

Godt vi hadde med Jose slik at vi fikk in rask innføring i hvordan dette ble gjort. Etter 10 minutter på Argentinsk side og ca det samme på Chilensk side, var vi i gang igjen, i nytt land.

Vi var positivt overrasket over standard på veiene, både i Argentina og Chile. Så langt har fartsgrensen vært 110 km/t og vi holder godt driv fremover. Vi ligger og duver stort sett i 100 km/t. Stort mer tåler ikke verken kjerra eller vi, lydnivået i kupeen er høyt og over 110 km/t hører vi knapt hva vi sier.

IMG 8335

Og bilen er et funn. Jose har bygget denne innredningen selv og den inneholder alt. Kjøleskap, toalett, dusj, kokeplater, utslagsvask, mange lademuligheter, solceller på taket og soveplass til to. Kan rett og slett ikke bli bedre Første gang jeg har sett at noen lager lunsj i en bil i fart.

IMG 8331

Sannsynligheten for å kræsje er minimal på disse veien. For det første er de snorrett, og i løpet av 30 mil traff vi svært få biler. Denne delen av Argentina og Chile er øde, og det er få bosettinger. Den eneste faren for oss er at sjåføren sovner, eller bilen kjører på Guanaco, en slags Lama som lever fritt langs veien.

IMG 8338

Mørket falt på og etter over 12 timer på veien, parkerte vi bilen midt i Punta Arenas og gikk til sengs, vår første av mer eller mindre 30 netter i bilen de neste uken.

IMG 8330

Dagens kjøreresultat var 66 mil, 10,05 timer effektiv kjøring og en snitthastighet på 66 km. Ikke verst. I morgen går ferden videre til Torres del Paine som er en del av Chiles vakreste og største nasjonalpark.

IMG 8332

Se også vår tur til Sør Afrika i 2010. Her: https://thefinalgoal.no/

Se også mer om turen til Sør Amerika her: https://www.maso.no/sor-amerika-pa-langs-lang-biltur-fra-sor-til-nord/

2 kommentarer til «Dag 4 – On the road – Ushuaia to Punta Arenas 20. mars»