Annonse

Trolltind – Skiing by boat i Lyngsalpene – 2009

Dag 1 i Lyngsalpene

Trolltind. Endelig var vi på flyet, 4 karer som skulle få en etterlengtet drøm realisert. Vi skulle tilbringe 5 dager i Lyngsalpene. Et område som skientusiaster fra hele Europa vurderer som et av de mest spektakulære skiområder.

Vi ankom Tromsø tirsdag 10. Mars på kvelden og ble møtt av skipper Ivar på flyplassen som fraktet oss til båten. Fri Flyt er en Dufour 455 Grand Large (45 fot) seilbåt med soveplass til 10 personer.
Vi innlosjerte oss i båten, møtte guiden Eirik senere på kvelden og dagen etter kl.07.00 seilte vi ut Rotsund med kurs for Akkarvika.

På vei til Akkarvik

Vi passerte Ullstinden og Storgalten, sistnevnte skulle vi bestige to dager senere.

I det fjerne steg Trolltind opp fra havet. En topp på ca. 900 meter som var målet for dagen.

Trolltind i sikte

Vi ankom Akkarvik ca 6 timer etter at vi forlot Tromsø, fikk skiene på land og gjorde oss klare til å begynne å gå. Været var perfekt og alt lå til rette for å ta Lyngsalpene og Trolltind med storm. Vi gledet oss.

Klargjøring for topptur

Det ligger ingen overdrivelse i begrepet skiing by boat. Det oppdaget vi da vi spente på oss skiene 2 meter fra båten og begynte å gå oppover.

Vi startet på brygga

Dagen hadde virkelig våknet til og gjort dagen varm. Vinden var fraværende, og solen stod høyt på himmelen og fulgte oss oppover.

På vei mote toppen

Til toppen av Trolltind

Vi holdt et fint driv oppover mot toppen av Trolltind, og stoppet innimellom for å nyte den spektakulære utsikten som bare ble bedre og bedre jo høyere vi kom.

På toppen

Vi nådde toppen ca. kl. 16.00 etter ca. 2 timer med feller under skiene. På toppen ligger det et miniatyr «Tryvannstårn» som fungerer som Radio og TV-tårn for hele området. Vi søkte ly bak tårnet, spiste litt og drakk litt før vi spente oss fast i skiene og begynte på nedturen.

På vei ned

Siste snefallet hadde vært for ca 2 uker siden og vinden hadde blåst bort det meste av sneen. Underlaget var derfor ganske hardt og dessverre ikke egnet for pudderkjøring.

Men selv om vinden hadde blåst bort mye av nysnøen var det fint å kjøre nedover.

Fint driv nedover

Så nedturen gikk i god hastighet nedover fjellsiden. 3 på randoneeski og en på telemark. Vi kom ned til båten ca. kl. 17.00. Fikk skiftet, dusjet og spist litt før vi satte kursen bort til han Svein.

Akkarvik ligger på Arnøya ganske utilgjengelig og relativt langt unna folk. I Akkarvik bor det 12 personer, og en av disse er Stein. Akkarvik har selvfølgelig også en egen pub nede ved Brygga, hvor lokalbefolkningen (12 personer) og besøkende (1-2 ganger uka) kan spille dart, spise, drikke og skrøne.

På puben til Svein

Stein er i følge han selv en lakei for fiskemottaket på øya. Men Stein kan også mye mer. Han kan også lage mat, så dagens rett var Mølje, ikke østlandsmølje basert på kjøttkraft, men skikkelig fiskemølje bestående av Skrei, rogn og lever + poteter. Et herlig festmåltid med Aquevitt og rødvin. Takk Stein, det var godt.

Proppfulle av Omega-3 kom vi tilbake til båten og satte kurs for Havnnes, et lite fiskevær syd på Uløya. Planen var å komme av gårde tidlig mot ny topp dagen etter så vi tok en transportetappe på kvelden. Vi ankom Havnnes ca. kl. 23.30, stoppet motoren og fikk lagt til og 10 minutter senere var det totalt stillhet i båten. En lang dag med mange inntrykk gjør at søvnen kommer lett!

For andre av mine toppturer i Lyngsalpene:

Toppen av Storehaugen, se her

Toppen av Lillegalten, se her

Toppen av Kvaløya, se her

Fakta om ski by boat i Lyngsalpene, se her

Les mer om Lyngsalpene her

One thought on “Trolltind – Skiing by boat i Lyngsalpene – 2009

1. Hei Ole
    Ser ut til å være en fantastisk tur. skulle gjerne vært ca 40 år yngre selv., men kos deg så lenge du har krefter, energi og gode venner.