Annonse

Skitntinden – topptur på Kvaløya – 2009

Dag 4 i Lyngsalpene.

Lørdag 14. Mars. Helt om natten – helt om dagen.
Dagens tur var planlagt til Skitntinden (1042 moh), men etter en kveld i Tromsø var 5 toppturentusiaster vips blitt redusert til 2

Vi ankom Tromsø i går ettermiddag og planen var egentlig at vi skulle ha en bedre middag og ta en tidlig kveld. Som vanlig gikk det ikke slik. Kvelden ble lang, sen og mørk før vi alle havnet i båten til han Ivar. Kl. 09.00 var det frokost og etter litt kaffe, ett par hodepinetabletter og litt mat begynte kroppene å fungere igjen.

I og med at Ole Geir ikke hadde vært i Tromsø før valgte han å bruke dagen i byen. Og Lars Erik som hadde vært her mange ganger før var raskt ute med å tilby guiding, og Jørgen han var bare veldig, veldig sliten.

Til toppen av Skitntinden

Uansett Eirik og jeg fikk skyss av Ivar ut til Kvaløya, nærmere bestemt i bunn av Skitntinden. Dette fjellet er lett tilgjengelig, forholdsvis lett oppstigning, og mange valgmuligheter for nedkjøringer.

På vei mot toppen

Vi holdt et godt driv oppover lia, i starten litt redusert etter gårsdagen, men etter hvert som sola kom frem ble turen riktig så bra.

Mot toppen

Fjellet lå etter hvert badet i solen, og ga oss en skikkelig påskefølelse.

img 4030

Det var også en del andre som hadde valgt denne turen så til en forandring fra de andre dagene var vi ikke alene.

På toppen

Etter 2 timer nådde vi toppen av Skitntinden, skiftet og spiste, og nøt en utrolig vakker utsikt fra toppen. Fra toppen holdt vi høyresiden av snøflaten til vi kom til et markert hakk. Fra dette hakket går det to bratte renner nedover, og som ville gi oss 300 høydemetere med bratt skikjøring.

Øverst i renna - her skulle vi ned

Vi kunne ikke la være. Vi gikk tilbake til toppen, hentet utstyret og manøvrerte oss inn i renna og var superklare.

Wow for en nedkjøring. Dette var som alle de 4 andre dagene til sammen. Fulgte renna ca. 250 høydemetre, deretter åpent landskapet seg opp. Fremdeles bratt men løsere snø og fantastiske forhold. Hadde det ikke vært for at vi skulle bli hentet hadde vi gått opp en gang til…! Utrolig at det ikke var mer oppkjørt på denne siden av fjellet. En liten perle som absolutt kan anbefales.

Til info er forsidebilde på Toppturer i Norge boken fra Fri Flyt hentet fra den samme nedkjøringen. Videre gikk turen nedover fjellsiden, traverserte rundt fjellet og endte opp på parkeringsplassen for å bli hentet ca. 3 timer etter at vi startet.

En superbra tur og to super fornøyde karer

Se ogå mine andre toppturer i Lyngsalpene:

Toppen av Storehaugen, se her

Toppen av Lillegalten, se her

Toppen av Trolltind, se her

Fakta om ski by boat i Lyngsalpene, se her